Karancs Somoskőújfalu felől

Somoskőújfalu vasútállomás, vaslépcsőn át balra fordul Kilátó útra abból Hegyalja út végén indul a sárga kereszt sárga kerékpáros belefut a zöld kerékpáros jelzésbe azt követjük jobbra a köves bányai úton, (/A sárga jelzés jobbra le Somoskőújfaluba a vasútállomáshoz vezet) amíg nem érünk a régi bányaépület romjához, innen jobbra kanyarodva juthatunk el az egyik felhagyott külszíni fejtés udvarához. A bányaépület után kezdődik utunk meredekebb szakasza mely aktív forrás mellett visz fel az esőházig. Az esőház mögött a magyar szlovák határon átsétálhatunk a margit-forráshoz. az esőház mellett meredek egyenes tetején eldönthetjük hogy gyorsan és meredeken akarjuk elérni a kilátót, vagy az időnket ráfordítval tovább követjük a sárga jelzést. A gyors meredek piros jelzés egyenesen halad fel a dombra a karancs kilátó alá, a hosszabb és szelídebb út a karancs nyeregbe vezet. a nyeregben balra fordulva az árpád-kori alapokkal rendelkező margit kápolnát látogathatjuk meg remetelakással, treianon emlékművel. az utat követve elérünk a karancs kilátóhoz, mely szerkezete egy régi olajfúró toronyból lett kialakítva 21,5 méter magasságával a tetejéről körpanoráma tárul elénk. A Karancs csúcsáról választhatunk milyen irányba kívánunk visszatérni /A amerről jöttünk Tó-strand /B a karancs nyeregnél jobbra kanyarodva a zöld kereszt Karancslapujtőre vezet, /C a bányai úton lefelé haladva balra sárga jelzésen Somoskőújfalu vasútállomás /D Kercseg laposon keresztül Salgótarján kemerovó lakótelep vagy tovább haladva országzászló emlékhely